برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، در حوزه علمیه حضرت ابوطالب علیه‌السلام

دهم شهریور ماه، با آغاز سال تحصیلی جدید 98-1397

برگزاری مراسم آغاز سال تحصیلی جدید، در حوزه علمیه حضرت ابوطالب علیه‌السلام

مراسم آغاز سال تحصیلی جدید 98-1397 دهم شهریور ماه، در حوزه علمیه حضرت ابوطالب علیه السلام برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیات قرآن، توسط قاری قرآن، آقای مهدی درستکار آغاز گردید. در ادامه، مدیریت محترم حوزه، جناب آقای سیدعلی صادقی و معاونت محترم آموزش، حاج آقای خلیلی تهرانی صحبت کردند. در انتها نیز یکی از طلاب فارغ التحصیل، اشعاری زیبا با موضوع عید غدیرخم برای جمع حاضر خواندند.

در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین مجید سینایی، تولیت حوزه علمیه، به ایراد سخنرانی پرداختند. ایشان ضمن تبریک عید غدیر و ولادت باسعادت امام موسی کاظم علیه‌السلام، آغاز سال تحصیلی را برای طلاب جدیدالورود، سرآغازی برای یک حرکتِ پرمنفعت دنیوی و اخروی شمردند؛ قدم گذاشتن در مسیر جهل زدایی؛ اول خود و بعد جامعه.

سپس از علت نامگذاری این حوزه و مظلومیت حضرت ابوطالب علیه‌السلام سخن گفتند که نه در میان شیعه و نه اهل سنت، به ایشان التفاتی شایسته و بایسته نمی‌شود، آن‌چنانکه حتی در توسل‌ها هم فراموش کرده‌ایم که ایشان، پدر حضرت امیرالمؤمنین و پدر ما شیعیان هستند.

در ادامه، ایشان خطاب به طلبه‌ها فرمودند:

«... از آیت‌الله جوادی آملی روایتی را درباره تأسیس حوزه علمیه نقل می‌کنم. (نقل به مضمون)

امام صادق علیه‌السلام فرمودند: "أشکوا إلی الله وحدتی مِن أهل المدینه...". شاگردان تعجب کردند که با وجود این همه مرید و مراجعه و کمک به نیازمندان و... به بیان امروزیِ ما، پایگاه بسیج و صندوق قرض‌الحسنه و... دیگر چرا تنهایی و شکایت؟

من از دست مردم مدینه و تنهایی خودم به خدا شکایت می‌کنم. کاش این حاکم جور (منصورعباسی) اجازه می‌داد من مدرسه‌ای می‌ساختم. در آن ساکن می‌شدم و علاقه‌مندان به علم‌آموزی را هم در همان مدرسه جای می‌دادم و این علوم را منتشر می‌کردم.

ایشان از اضطراب فکری خود درباره حمایت دین، به خدا شکایت داشتند، چون کارشان "علم" است.

بنظرمن اگر امام زمان هم بودند، تأسیس حوزه علمیه یکی از اولویت های ایشان بود.

نسبت به کشورهای دیگر، این نیاز در کشور ما بیشتر است؛ چون نظامی است براساس اسلام؛ جمهوریِ اسلامی. در تمامی امور اقتصادی، نظامی، فرهنگی، هنری و... باید بدانیم نظر اسلام در آن موضوع چیست؟ نظر اسلام راجع به جنگ، ساختن موشک، سینما، هنر اسلامی، اقتصاد اسلامی و... چیست؟ بنابراین باید به اسلام‌شناس مراجعه نمود. حوزه‌های علمیه باید پاسخگو باشند. اهمیت این امر بسیار بالاست؛ چون جمهوری ما، اسلامی است. این بدان معناست که پایه‌های نظام به دوش شما طلبه‌هاست. از حوزوی بپرسند و بگوید نمی‌دانم؟!!!

می‌گویند که "ای رهبر آزاده آماده‌ایم آماده..." شعار ندهید. زمان عمل است. اطاعت از رهبر که فقط زیر تانک دشمن رفتن نیست! کمک کنید با خوب و درست زندگی کردن و درست درس خواندن و سحرخیزی و...

روایت است که عالم بی‌عمل آنقدر در نزد خدا حقیر است که اهل جهنم نیز از بوی بد او در عذاب هستند.

استاد سینایی، با بیش از 20 سال تجربه در زمینه مدیریت حوزه و طلبه پروری، به ضرورت و اهمیت یادداشت‌برداری اشاره کردند و رعایت چند نکته را برای موفقیت در این مسیر، لازم برشمردند:

  • خشت اول گر نهد معمار کج تا ثریا می‌رود دیوار کج. یعنی شما فرصت بهتری دارید برای صاف چیدن دیوار، چون هنوز اول راه هستید. طلاب پایه یکم از همین ابتدا خوب برنامه‌ریزی کنید، مطالب را تمام و کمال یاد بگیرید. گاهی طلاب به دنبال استادی برای سیر و سلوک هستند. باید پرسید که ریاضت یعنی چه؟ جز به‌معنای تمرین کردن و به مشقت انداختن خود، است؟ پس اول از همه باید صبر داشته باشید و صبرکردن را بیاموزید.
  • برای رسیدن به مراتب بالای معنوی ابتدا باید از خودتان شروع کنید و نداشتن استادی همچون علامه... بهانه است. طلبه‌ای نه خوب درس می‌خواند و نه اهتمام و توجه به نماز دارد ونه... بعد می‌گوید که اگر استاد من فلانی بود، من حتماً یه کسی می‌شدم! باید مقدمات را فراهم نمود.
  • غفلت را از خود دور کنید. اصطلاحاً رفیق بد و ذغال خوب را از خود دور کنید. یعنی رفیق حرّاف و موبایل خوب. سرکلاس درس، گوشی موبایل را از خود دور کنید تا حواستان کاملاً به درس باشد و چیزی را جا نیاندازید. وگرنه بعد از مدتی می‌بینید که از هر درس نکاتی را یاد نگرفته‌اید. فردا، پای منبر هم یکی درمیان جا میندازی، از روایت می‌زنی، از تفسیر می‌زنی، شاید هم اشتباه تفسیر کنی.
  • اوصيكم بتقوي الله و نظم امركم"؛ نظم داشته باشید. هرروز بعد از نماز صبح، یک صفحه قرآن بخوانید؛ این قرآن شما را حفظ می‌کند. کمتر بخوابید؛ هر چه پایه درسی بالاتر می‌رود، باید خواب کمتر شود نه بیشتر. برنامه‌ریزی کنید تا به همه امور خود برسید؛ خوشنویسی، ورزش، درس... برنامه‌ریزی کردن را به شما یاد می‌دهیم تا وقت اضافه هم بیاورید.

اگر فقط همین توصیه ها را رعایت کنید، طلبه موفقی خواهید بود، امام زمان هم به شما افتخار می‌کنند، مردم هم دوستتان دارند، خودتان هم راضی خواهید بود.

در آخر با توسل به باب الحوائج، امام کاظم علیه‌السلام از خدا می‌خواهیم که شیرینی عبادت، شیرینی محبت و اطاعت خود، و شیرینی علم‌آموزی را در دلهای ما و در کام ما روزافزون بفرماید...»

وسلام

 

 



افزودن نظر