نماز سلوک الی الله است.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با تاکید بر اینکه انسان باید به نماز اهتمام ورزیده و آن را نوعی سلوک الی الله بداند، گفت: نماز معراج مومن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین مجید سینایی تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع)، امروز در جلسه درس اخلاق که در همین حوزه علمیه برگزار شد درباره فلسفه وجودی تعقیبات نماز گفت: تعقیبات نماز نقص‌های نماز را جبران می‌کند.

وی افزود: بهترین تعقیبات نماز ذکر تسبیحات حضرت زهرا(س) است البته معنای این کلام این نیست که مابقی تعقیبات اهمیتی ندارد بلکه به این معنا است که تسبیحات حضرت زهرا(س) بر دیگر اذکار اولویت دارد، بهتر این است که انسان تعقیبات نماز را حفظ کرده و بر انجام آن مداومت داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با اشاره به فرازی از دعای تعقیبات نماز مغرب در مفاتیح الجنان بیان داشت: در این فراز آمده اللهم انی اسئلک موجبات رحمتک، خداوندا چیزهایی که رحمت تو را واجب می‌کند به من عطا کن؛ بر اساس قواعد فلسفی تا چیزی وجودش واجب نباشد به وجود نمی‌آید.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) در ادامه گفت: وجوب اشیاء بر دو گونه تکوینی و اعتباری است، بنابراین وجوبی که در دعای مذکور آورده شده یا تکوینی به معنای انجام کاری و به وجود آمدن رحمت در پی آن است و یا اعتباری به معنای انجام دادن کاری و آمرزیده شدن بر مبنای قراری است که خداوند بر اثر انجام آن کار مقرر فرموده، پس وجوب رحمت از هر دو جهت تکوینی و تشریعی صحیح است.

وی با طرح این سوال که چه چیزهایی رحمت را واجب می‌کند، اظهار داشت: از جمله مهمترین اموری که رحمت الهی را واجب می‌کند انجام فرائض و واجبات است، واجبات دین در جایگاه نخست و مستحبات در جایگاه بعدی قرار دارد، البته واژه واجبات معنای وسیعی دارد که گاهی افراد اطلاعات کافی درباره آن ندارند، اما همین واجبات به معنای احکام شرعی مانند نماز و روزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین سینایی با تاکید بر اینکه انسان باید به نماز اهتمام ورزیده و آن را نوعی سلوک الی الله بداند، گفت: نماز معراج مومن است و اگر انسان به نمازش اهمیت دهد مرتبه او قبل از اقامه نماز و بعد از اقامه نماز متفاوت خواهد بود بنابراین نمازگزاران باید به نماز صرفا به دیده انجام وظیفه فقهی ننگرند.

تولیت مدرسه علمیه سفیران هدایت ابوطالب(ع) با بیان اینکه درست اجرا کردن آداب نماز صحت آن فریضه را به دنبال خواهد داشت، گفت: تعالی نماز به این است که انسان با توجه و حضور قلب نماز را به جا آورد، خداوند در آیات قرآن از نماز به عنوان ذکر یاد کرده است، هدف از ذکر گفتن صرفا ثواب بردن نیست حتی تاثیرات وضعی که در گفتن بعضی از اذکار است هدف اصلی ذکر گفتن نیست، بلکه هدف اصلی از ذکر گفتن القای مفاهیم و معارف آن ذکر به قلب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: معنای ۳۴ بار الله اکبر گفتن در تسبیحات حضرت زهرا(س) این است که ۳۴ بار الله اکبر را به قلب خود القاء کن تا طفل نفست به الله اکبر گویا شود، همانطور که انسان در آموزش دادن به کودکان از تکرار واژه‌ها استفاده می‌کند در آموزش و تربیت نفس نیز ذکر گفتن تاثیر فراوان دارد./۸۱۳/پ۲۰۲/ب۱

 



افزودن نظر

نمایش در اسلایدر: 
نمایش در اسلایدر